Passa al contingut principal

Les muses de Domènech, al Teatre Museu Dalí de Figueres


Ahir al matí vaig visitar el Teatre Museu Dalí. Feia molts anys que no hi anava i aprofitant que era a Figueres i que no havia de fer cua per entrar, vaig fer-hi cap. De seguida que vaig passar per la porta vaig recordar una vella història relacionada amb la Casa Lleó Morera de Domènech i Montaner. Us l'explico. L'any 1943, amb la instal·lació de la casa Loewe a Barcelona es va encarregar a l'arquitecte Raimon Duran Reynals la reforma dels baixos de la Casa Lleó Morera, situada al passeig de Gràcia. Duran no va dubtar en malmetre completament el traçat modernista de la planta baixa ja que l'arquitecte venia del GATPAC i per tant, rebutjava completament el modernisme, al qual no només no li donava cap importància sinó que és vox populi que era un declarat defensor de la seva eliminació.
Per tant, coherent amb el seu pensament, Duran i Reynals va eliminar els arquejats modernistes de la planta baixa, amb les típiques columnes domenequianes, al mateix temps que també eren retirades les peces que donaven més singularitat a l'obra: les dues nimfes femenines, de mida natural, que es recolzaven al balcó i custodiaven la gran gerra dels aparadors.
Aquelles nimfes eren unes autèntiques obres d'art, dissenyades per Domènech i modelades amb guix per Eusebi Arnau, talment com els altres treballs escultòrics de la façana, foren destrossades sense cap mirament a cops de martell. Ara bé, el porter de la casa Lleó Morera, que combinava aquest ofici amb el de drapaire, va tenir prou ull i va quedar-se els dos busts, que amb el temps van acabar a mans de Salvador Dalí. El pintor comprava tot de materials vells a drapaires i antiqüaris per fer les seves surrealistes composicions i quan l'any 1974 va obrir les portes del Teatre Museu Dalí de Figueres va decidir instal·lar les muses modernistes en el pati del Cadillac. Ahir, durant la visita al museu les vaig poder veure. Encara resten allà, esperant que algun dia algú les retorni en el seu lloc original.