Foto: Quim Masvidal (Ràdio Canet) |
Aquest matí he estat a Ràdio Canet, al programa "La Rierada" on col·laboro mensualment amb una breu aportació sobre el polièdric Lluís Domènech i Montaner. En aquesta ocasió he volgut parlar del Domènech dissenyador, atès que abans de dedicar-se a l'arquitectura va treballar en el camp del disseny gràfic. Domènech va crear, juntament amb el seu germà Eduard, la Biblioteca Arte y Letras i va treballar en diferents projectes, tant de l'editorial Montaner i Simon com per la Casa Thomas, entre d'altres. El seu prestigi com a editor i també com a dibuixant va portar-lo a rebre encàrrecs singulars com ara, el disseny de les tapes del missal del bisbe Morgades (1888) i també les del missal del bisbe de Pol (1907), executades totes elles amb plata repujada. Relacionat també amb missals, també he comentat la recerca que he portat a terme recentment per Asturies a fi de localitzar una làmpara de ferro forjat que Domènech va dissenyar cap a finals de segle XIX per a Claudio Lopez, segon Marquès de Comilles. Malgrat que aquesta investigació no ha assolit l'objectiu que em marcava sí que m'ha aportat, indirectament, nous coneixements. La recerca de la làmpara em va adreçar fins al municipi de Mieres, on hi ha el centre de Bustiello. Allà hi ha un centre d'interpretació de la mineria on hi vaig trobar casualment el missal de l'església del poblat, les cobertes del qual avui puc dir que també van estar dissenyades per Domènech i Montaner. En primer lloc per l'estil. en segon lloc perquè contenen elements decoratius gofrats amb or, idèntics als que va utilitzar per decorar al missal del bisbe Morgades, i per acabar, i a manera de conclusió, perquè aquestes tapes ja havien estat publicades a la revista Hispània, il·lustrant un article sobre Domènech, però com que no es va posar cap peu de foto, ningú sabia què era. Ara podem certificar que és el tercer missal de disseny domenequià que he localitzat fins avui.