El Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va presentar el passat dissabte 19 de setembre el volum número 6 de la revista Domenechiana.
Aquesta vegada s'ha escollit la Casa Roura de Canet de Mar, obra de Lluís Domènech i Montaner, que s'ha obert excepcionalment al públic en motiu d'aquest acte de presentació i de la 8a Fira Modernista celebrada els dies 18, 19 i 20 de setembre.
Acte de presentació de la Domenechiana 6 al pati de la Casa Roura |
L'acte va ser presidit per la Diputada i alcaldessa de Canet de Mar, Blanca Arbell, el regidor de Cultura, Ivan Aranda, el president del CEDIM, Carles Sàiz i el membre de la Junta del CEDIM, Sergi Alcalde.
Va encetar l'acte l'arquitecte tècnic Sergi Alcalde, membre del CEDIM, que va donar pas a l'historiador i president del CEDIM, Carles Sàiz, que va oferir una síntesi del contingut de la revista, en la que en destacà el treball extens sobre la Casa Roura, una de les obres més domenequianes de l'arquitecte, posant-la en relació amb el Cafè Restaurant de l'Exposició Universal i els tallers d'artesans que Domènech hi va establir un cop acabada l'exposició.
A més de l'estudi sobre la Casa Roura, del mateix Carles Sàiz, en cità el treball realitzat pel doctor en història de l'art Antonio Sama sobre la ceràmica de reflex metàl·lic del seminari de Comillas, unes mostres de reflex daurat interessantíssimes que van ser dissenyades per Domènech i Antoni M. Gallissà.
També va esmentar l'anàlisi compositiva i simbòlica, realitzada per la Restauradora en Béns Culturals Gemma Martí, de l’arc esculturat de l'embocadura del Palau de la Música, dissenyat per Domènech i modelat pels escultors Dídac Massana i Pau Gargallo.
El doctor en història de l’art de la Universidad de Zaragoza, José-Tomás Velasco, ens presenta un estudi que intenta demostrar la importància que va tenir la Historia General del Arte -dirigida per Domènech i Montaner- per a la historiografia de la història de l’art.
Dins la vessant més familiar de Domènech, Jordi Soler i Sergi Alcalde, ens ofereix una nova aportació sobre els ascendents de la família de Lluís Domènech. En aquesta ocasió s’estudia la branca paterna de Domènech fins a inicis del segle XVIII.
Sàiz va destacar també, l'article de l’arquitecte tècnic Sergi Alcalde, en el que ofereix una anàlisi de dos treballs no realitzats de Domènech: el projecte de reforma del vestíbul del Círcol de Reus (1899) i, el del teatre d’estiu de la mateixa entitat reusenca (1900), un espai d’espectacles que s’havia de bastir al carrer Sant Joan, on avui hi ha el mercat central de la ciutat. I per tancar els estudis de l'obra arquitectònica, la historiadora Maite Carbonell fa una anàlisi del panteó funerari del mestre Josep Anselm Clavé, una obra senzilla, pagada per subscripció popular, que va esdevenir el primer treball professional de Domènech, conjuntament amb Josep Vilaseca.
Va cloure la presentació, la síntesi de l'article de l'escriptor i investigador Xavier Mas, un estudi interpretatiu de la conferència «La política tradicional d’Espanya. Com se’n pot salvar Catalunya» que Domènech va llegir a finals de 1898 a l’Ateneu Barcelonès, pocs dies després que l’Estat signés el Tractat de París, on el vell i decadent imperio español perdia les darreres colònies d’ultramar.
La presentació va comptar amb l'assistència d'un centenar de persones, d'entre les quals cal destacar la Diputada socialista Alicia Romero, representants institucionals de l'Ajuntament de Canet de Mar, el regidor de cultura d'Arenys de Mar i descendents de Lluís Domènech i Montaner.
La presentació va comptar amb l'assistència d'un centenar de persones, d'entre les quals cal destacar la Diputada socialista Alicia Romero, representants institucionals de l'Ajuntament de Canet de Mar, el regidor de cultura d'Arenys de Mar i descendents de Lluís Domènech i Montaner.
Un cop acabada la presentació, els assistents van poder gaudir d'una visita teatralitzada per la Casa Roura, gràcies a tres personatges, Jacint de Capmany, Paquita Roura, primers propietaris de l'immoble, i la minyona, els quals van ensenyar cadascuna de les estances de la casa, explicant tota mena de detalls i anècdotes relacionades amb la construcció de la casa d'estiueg del matrimoni, dissenyada pel seu cunyat Lluís Domènech i Montaner.
Acabada la presentació, els assistents van poder gaudir d'una visita teatralitzada per la Casa Roura |
Des de l'organització lamentem haver hagut de limitar l'assistència per qüestions d'aforament, tot i saber l'interès de moltes de les persones que desitjaven acompanyar-nos.
També volem agrair als propietaris de la Casa Roura que ens permetessin celebrar aquest acte en el seu interior.
Jacint de Capmany, Paquita Roura i la minyona davant la llar de foc de la Casa Roura |
Roser Carbonell, en el paper de Paquita Roura i Anna Garcia de minyona |
Paquita Roura en el saló principal de la Casa Roura, amb terra de mosaic realitzat per Mario Maragliano |