Moments abans d'iniciar la presentació de la revista Domenechiana 12. Foto: Jordi Griset |
El divendres 27 d'abril, el Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner va presentar el volum 12 de la revista Domenechiana, que s'edita semestralment des de l'any 2013.
Autors que van presentar la revista a Casa Thomas. Foto: JG |
En aquesta ocasió, la presentació del nou treball es va realitzar a l'antiga seu de la Fototípia Thomas -avui Mobles Cubiñà, atès que aquest volum inclou un estudi exhaustiu del projecte de la Casa Thomas, un treball de Lluís Domènech i Montaner que combina l'arquitectura industrial i l'habitatge familiar.
L'acte de presentació va ser conduït pel president del Centre d'Estudis Lluís Domènech i Montaner, Carles Sàiz i Xiqués i va comptar amb la presència d'alguns dels autors dels articles que van fer una ressenya del seu estudi.
La revista Domenechiana número 12 compta amb 238 pàgines i hi han participat diferents especialistes amb els articles que detallem a continuació:
Gemma Martí, exposant l'estudi de la Casa Thomas. Foto: JG |
Gemma Martí, restauradora de béns culturals ens fa una anàlisi descriptiva de l’antic Taller Thomas; una obra on l’arquitecte combina, per primera vegada en un mateix edifici, tant l’habitatge familiar com el negoci. Un model tipològic que Domènech repetirà a posteriori en d’altres edificis com la Casa Navàs, la Casa Gasull o la Casa Rull de Reus. El treball posa en relleu no només l’arquitectura de l’immoble i tots els elements decoratius singulars, sinó que també contribueix a recuperar la importància que va tenir el taller tipogràfic Thomas, que esdevingué una de les empreses gràfiques de més qualitat de l’Estat.
P. Salmeron i M. Terreu presentant el seu treball. Foto: JG |
A partir de la documentació conservada sobre la construcció de l’Hospital de Sant Pau, els arxivers del Recinte Modernista Sant Pau, Pilar Salmerón i Miquel Terreu, ens presenten un article interessantíssim on aprofundeixen en la creació i el funcionament de l’oficina d’obres que Domènech va establir-hi en els mateixos terrenys del futur Hospital i també identifiquen els treballadors i els subministradors de material per a l’oficina.
Un treball que només és possible després de fer un extens buidatge i tractament de tot el fons de l’arxiu.
Carles Sàiz, exposant el seu article. Foto: J. Griset |
L'historiador Carles Sàiz fa un tercer lliurament sobre l’aportació de Lluís Domènech i Montaner al moviment catalanista, centrant-lo, en aquesta ocasió, cronològicament entre els anys 1901 i 1904; un període políticament intens per a Lluís Domènech, que s’inicia amb la seva activitat com a diputat al Congrés dels Diputats a Madrid i es clou, l'any 1903 amb el trencament de l'arquitecte amb la nova direcció de la Lliga Regionalista que donarà el punt de sortida al catalanisme d’esquerres.
L'investigador del modernisme, Valentí Pons Toujouse ens apropa a una de les obres més desconegudes de Domènech i Montaner: el monument al Dr. Bartomeu Robert (1903-1910). L’autor ens presenta un estudi de detall dels diferents elements escultòrics que integren la composició i també ens aporta informació sobre les diferents vicissituds del monument des de la seva gènesi fins que va ser inaugurat el 1910 a la Plaça Universitat de Barcelona.
X. Mas explicant l'article de Pla i Domènech. Foto: J. Griset |
L’investigador Francesc Arcas, llicenciat en humanitats, periodisme i estudiant de cinquè de farmàcia, ens aporta un estudi científic sobre l’ornamentació de l’antiga farmàcia Duran i España, situada encara avui al carrer València de Barcelona. L’establiment conté diferents motius vegetals que l’autor ha sabut relacionar amb algunes de les malalties més freqüents de finals de segle XIX i inicis de segle XX, fet que ens permet demostrar que Domènech no només va utilitzar els seus coneixements de la simbologia vegetal per decorar la farmàcia, sinó que també es va valdre dels coneixements farmacèutics i mèdics del moment.
I tanca el volum l’escriptor i intel·lectual Xavier Mas, que ens fa una incursió sobre els principals detractors de Lluís Domènech i Montaner, centrant-lo en l’escriptor Josep Pla, en especial, en allò que va escriure i li va dir personalment a l’autor durant unes llargues passejades que van fer plegats a Canet de Mar a començament dels anys setanta. Un document testimonial i únic.
A l'acte de presentació de la Domenechiana hi van assistir una setantena de persones que, una vegada es va acabar la presentació, van poder gaudir d'una visita guiada pel recinte, a càrrec dels membres del CEDIM.
El tour es va iniciar amb la visita de l'interior de l'antiga Tipografia Thomas |
Tot seguit es va comentada la façana de la Casa Thomas. Foto: JG |
I es va fer també la visita comentada del vestíbul d'entrada a l'habitatge residencial. Foto: JG |